Door en voor mensen met een visuele beperking en hun omgeving Of and for visual impaired people and their social environment | |
Persbericht
Utrecht, mei 2012 Samenwerking tussen zorgverleners kan beter Ongeveer 40% van de mensen met een chronische aandoening
heeft wel eens de indruk dat de medische gegevens niet goed worden
uitgewisseld. Mensen met twee of meer aandoeningen zijn nog minder tevreden
over de uitwisseling. Dat is één van de uitkomsten van de meldactie
‘Samenwerking zorgverleners’ van Kwaliteit in Zicht, een Naast de meldactie onder patiënten, vond een onderzoek over
samenwerking tussen zorgverleners plaats waar 60% van de Nederlandse
ziekenhuizen aan heeft meegewerkt. Vertegenwoordigers van deze ziekenhuizen
beantwoordden tussen december 2011 en februari 2012 een vragenlijst over de
samenwerking tussen zorgverleners binnen het ziekenhuis en over de samenwerking
met ‘ketenpartners’ als huisartsen en verpleeg- en verzorgingshuizen. Ook uit
de resultaten van dit onderzoek blijkt, dat er nog veel ruimte is voor
verbetering in de uitwisseling van patiëntgegevens. Zo hebben niet alle
zorgverleners toegang tot een (elektronisch) gedeeld dossier. Er is dus niet
altijd een overzicht van alle patiëntgegevens en van alle behandelingen en
begeleiding rondom een patiënt. Onnodig dubbel onderzoek kan hiervan een gevolg
zijn. Dit komt voor bij 13% van de deelnemers aan de meldactie. Bij mensen met
meer dan twee aandoeningen, ligt dat percentage op 19%. Bundeling patiëntgegevens Daarmee samenhangend, geeft een kwart van de mensen met een
chronische aandoening aan dat de medische gegevens niet gebundeld zijn in één
dossier voor alle betrokken zorgverleners. Nog eens 51% weet niet of de
medische gegevens gebundeld zijn. Uit de vragenlijst onder ziekenhuizen blijkt,
dat in slechts vier ziekenhuizen de patiënt elektronisch toegang heeft tot zijn
of haar dossier of behandelplan. Veel ziekenhuizen hebben ingevuld dat de
patiënt wel een kopie van- of inzage in het dossier kan krijgen. Dit is ook
wettelijk vastgelegd, maar biedt geen directe toegang tot alle gegevens.
Directe toegang tot alle eigen gegevens is essentieel om patiënten actief te
laten deelnemen als partner in de zorg.
Aanspreekpunt Een groot deel van de deelnemers aan de meldactie (84%)
vindt het hebben van één aanspreekpunt voor hun zorg belangrijk. Uit de data
van het onderzoek onder ziekenhuizen blijkt, dat de
verantwoordelijkheidsverdeling vaak nog niet vastgelegd is. Voor patiënten is
het echter van groot belang om te weten bij wie hij of zij terecht kan met
vragen. Naast het hebben van een vast aanspreekpunt, is het voor zowel de
patiënt als voor de zorgverleners essentieel om te weten wie de gehele
zorgverlening aan de patiënt coördineert en wie inhoudelijk
eindverantwoordelijk is. Dit geldt voor de zorg aan mensen met meerdere
aandoeningen. Chronische patiënt wil samenwerken met zorgverleners 78% van de mensen met een chronische aandoening vindt het
belangrijk dat er ook afspraken worden gemaakt over zijn of haar eigen rol en
verantwoordelijkheden in het behandelproces. Een groot deel van de ziekenhuizen
maakt deze afspraken ook met de patiënt. Echter, ook deze afspraken worden nog
niet altijd vastgelegd. Het vastleggen van afspraken in het dossier,
behandelplan en zorgplan is essentieel om ervoor te zorgen dat de afspraken bij
alle betrokken bekend zijn. Wel geven bijna alle ziekenhuizen aan patiënten te
betrekken bij het ontwikkelen en evalueren van de ketenzorg. Kwaliteit in Zicht Met het transparant maken van deze gegevens, beoogt het
programma Kwaliteit in Zicht de samenwerking en afstemming tussen zorgverleners
te bevorderen. Ieder ziekenhuis dat heeft deelgenomen aan het onderzoek, krijgt
de individuele resultaten teruggekoppeld ten opzichte van de andere deelnemende
ziekenhuizen. De partners van Kwaliteit in Zicht gebruiken de uitkomsten van de
onderzoeken onder andere in de dialoog met zorgaanbieders. Het uiteindelijke
doel blijft het optimaliseren van de kwaliteit van de zorg aan iedere
individuele patiënt. De rapportage van de meldactie onder patiënten, de
resultaten van het onderzoek onder ziekenhuizen en verdere informatie over het
programma Kwaliteit in Zicht zijn te vinden op www.programmakwaliteitinzicht.nl |