Door en voor mensen met een visuele beperking en hun omgeving Of and for visual impaired people and their social environment | |
Viziris
aan de Vaste Kamercommissie Hieronder
een vandaag verzonden brief Utrecht, 19
april 2012 Betreft:
Algemeen Overleg Openbaar Vervoer 25 april 2012 Geachte
mevrouw, mijnheer, Op
woensdag 25 april a.s. debatteert de Vaste Commissie voor Infrastructuur en
Milieu van de Blinde
en slechtziende mensen – zo hoort Viziris dagelijks – maken zich grote zorgen
over de naderende afschaffing van het papieren kaartje bij de Nederlandse
Spoorwegen. Slechtziende en blinde reizigers De
reguliere OV-chipkaart stelt blinde of slechtziende reizigers voor onneembare
hindernissen:
De
consequentie is dat mensen reizen vermijden, of een beroep doen op een
maatschappelijk kostbaar alternatief: het gesubsidieerd bovenregionaal vervoer
Valys. Er zijn studies beschikbaar over hoe het OV-chipsysteem alsnog voor
eenieder toegankelijk en gebruiksvriendelijk kan worden gemaakt. Echter, de
verwachting is niet dat deze veranderingen snel in voldoende mate kunnen worden
gerealiseerd. Pogingen
om met NS te spreken over een oplossing voor deze vraagstukken, hebben nog niet
geleid tot zicht op concrete resultaten. Dat is jammer, omdat de oplossing voor
de hand ligt. Voor het regionale stad- en streekvervoer met bus, tram en metro
bestaat sinds een jaar het Viziris-reisproduct, een jaarabonnement met een vast
tarief van € 10 per maand. Houders van het Viziris-abonnement lopen geen
financiële risico’s op het moment dat het niet lukt om de OV-chippaal te vinden
en succesvol uit te checken. De
geldigheid van het Viziris-abonnement voor bus, tram en metro is onlangs door
vervoerders verlengd tot tenminste eind 2012. Gebruikmakend van de inmiddels
opgedane ervaringen, zullen vervoerders en decentrale overheden in 2012 een
specifiek reisproduct voor blinde en slechtziende mensen - en mogelijk ook
andere reizigersgroepen - voor de langere termijn ontwikkelen. Viziris
verzoekt de kamer om uit te spreken dat NS – parallel aan de regionale
vervoerders en de decentrale overheden - een voorlopige uitzonderingsmaatregel
dient te treffen voor slechtziende en blinde reizigers, zodat zij zelfstandig
met de trein kunnen blijven reizen. De voorkeursoplossing is dat NS aanschuift
aan de overlegtafel van regionale en landelijke vervoerders en er tot een
gezamenlijke voorziening wordt gekomen. Met
vriendelijke groet, |